De Ronde van Frankrijk gaat volgende vrijdag 1 juli van start. 85 jaar geleden werd la Grande Boucle nog verreden door landenploegen. Nokeraar Jules Lowie was bij zijn debuut in 1935 5de geworden. Ook in 1937 was hij van de partij, maar hij zou net als alle andere Belgen Parijs niet halen.
1937 is de eerste Ronde waarin koersdirecteur Henri Desgrange het versnellingsapparaat toelaat. In de Alpenrit van Briançon naar Digne (op 9 juli 1937) zetten de Belgen een aanval op tegen de Italiaanse campionissimo Gino Bartali. De Fransman Roger Lapébie speelt de ganse dag jojo, lost bij elke beklimming, keert terug bij elke afdaling. De Belgen zien in hem geen kandidaat-eindwinnaar en laten hem zelfs de etappe winnen. Een ontredderde Bartali geeft kort nadien op. Sylvère Maes 'staat in het geel'. Jules Lowie is knap 7de. In de Pyreneeënrit van Luchon naar Pau (op 19 juli 1937) over de Peyresourde, Aspin, Tourmalet en Aubisque slaan de Belgen (Jules Lowie, Sylvère Maes, Félicien Vervaecke, Eduard Vissers en Marcel Kint) weer toe. Roger Lapébie rijdt achter de feiten aan. Op de Tourmalet haalt hij echter een achterstand van maar liefst 8 minuten praktisch volledig in, o.a. dank zij het vakkundige duwwerk van talloze Fransen, waaronder sportjournalist en latere Tourdirecteur Félix Lévitan ... Lapébie krijgt een kleine tijdstraf en volgt daardoor in het klassement op (maar) 3 minuten van maillot jaune Sylvère Maes .
De sfeer is grimmig, na klachten van zowel de Belgische als de Italiaanse ploeg. De Franse pers giet olie op het vuur. In de rit van Pau naar Bordeaux (op 21 juli 1937) - de geboortestreek van Lapébie - worden de Belgische renners door het opgejutte publiek uitgejouwd, bespuugd, ten val gebracht en met peper en stenen bestookt. Als de Belgische ploeg in achtervolging op de ontsnapte Fransman in het dorp Marcheprime wordt opgehouden aan een overweg én bovendien een tijdsstraf krijgt, is de maat vol. Lapébie is die avond tot op 25 seconden genaderd van Sylvère Maes. De verongelijkte Belgen pakken de volgende dag hun valiezen. Op dat moment staan ze met maar liefst 5 renners bij de eerste 10: Sylvère Maes op 1, Eduard Vissers op 4, Albertin Dissaux op 5, onze Jules Lowie op 8 en Félicien Vervaecke op 10. In België worden ze als helden onthaald … en financieel gecompenseerd door een collecte van de krant ‘Sportwereld’. Roger Lapébie wint op 25 juli 1937 de Tour de France (foto’s Miroir des Sports 1937).